Olosuhderiskit
Vaarallisten aineiden kuljetukset, varastoinnit ja siirrot aiheuttavat lähiseutujen asukkaille merkittäviä olosuhderiskejä myrkyllisten ja palavien aineiden vuotoina sekä palo- että räjähdysvaaroina.
Riskikohteiden naapurustoihin on rakennettu mm. liike- ja tapahtumakeskuksia, kouluja, liikuntakeskuksia ja asuintaloja. Vaarallisten aineiden vuotojen ja palovaaran takia rakennuksiin asennetaan jatkuvatoiminen pitoisuusvalvonta. Anturit antavat hälytykset paikallishälytyksinä, hälytyskeskukseen ja talojen huoltoliikkeille sekä pysäyttää tuloilmakoneiden toiminta automaattisesti.
Monilla paikkakunnilla vaarallisia aineita sisältäviä säiliövaunuja kuljetetaan ja varastoidaan päivittäin asuinkeskusten välittömässä läheisyydessä.
Vaarallisista aineista aiheutuvien suuronnettomuuksien torjuntaa ja -suunnitelmia käsitellään mm. EU:n neuvoston direktiivissä 2012/18/EU (Seveso III-direktiivi).
Asumisturvallisuuden ja viihtyvyyden kannalta tuloilman valvonnat, tarvittavat hälytykset sekä tuloilmakoneiden pysäytysohjaukset ovat tärkeitä.
Suomen teillä on paljon säiliöautoliikennettä. Aina on olemassa myös onnettomuusriski, joissa ympäristöön pääsee vuotamaan vaarallisia aineita ja alueelle syntyy räjähdysvaara.
Tästä aiheutuu vaaraa työntekijöille, ympäristölle ja omaisuudelle ja voi pahimmillaan johtaa suuronnettomuuteen.
Autojen varusteina pitäisi olla kannettavat mittarit joilla kuljettaja voi mitata pitoisuustilanteita töiden aikana tai vahinkotilanteissa.
Suomen satamissa vaarallisten aineiden käsittelyssä on parantamisen varaa. Vuodot, tulipalot ja räjähdykset voivat aiheuttaa vaaraa työntekijöille, ympäristölle ja omaisuudelle ja pahimmillaan aiheuttaa suuronnettomuuden.
Aina ei edes tiedetä, missä vaarallisia aineita sisältävät kontit ja perävaunut sijaitsevat satama-alueella. Esim. tulipalotilanteessa tieto niiden sijainnista on hyvin tärkeää.
Satamaturvallisuudessa on huomioitava myös uusien polttoaineiden (LNG) vaatimat kuljetusreitit ja riittävät suoja-alueet ja lähialueiden rakennusten tuloilman valvonnat.
Nykyisin rakennettaan uusia kerrostaloja ja liikekeskuksia valtateiden ja ratapihojen varsille teollisuus- ja varastoalueiden läheisyyteen. Useilla alueilla käsitellään vaarallisia kemikaaleja ja aineita, jotka häiriötilanteissa aiheuttavat lähialueen rakennuksille ja asukkaille merkittäviä vaaratilanteita.
Palotilanteessa ja jälkisammutuksissa syntyy voimakasta savunmuodostusta, joka tekee asumisen joksikin aikaa mahdottomaksi.
Asumisturvallisuuden kannalta on huolehdittava rakennusten tuloilman valvonnoista, tarvittavista hälytyksistä sekä tuloilmakoneiden tarpeellisista pysäytysohjauksista.
Maantietunnelit ovat osa yleistä tieverkkoa. Koska tunnelit poikkeavat muusta liikenneympäristöstä, kiinnitetään niiden suunnittelussa, rakentamisessa ja ylläpidossa erityistä huomiota turvallisuusasioihin. Yli 500m pitkien TEN-tieverkolla olevien tunneleiden turvallisuusvaatimukset määritellään EU:n tunnelidirektiivissä.
Kaasuanturit muodostavat merkittävän osan tunneleiden turvallisuusvarustelusta sekä pakokaasujen valvonnassa ja ilmanvaihdon ohjauksessa, että myös vaarallisten kemikaalikuljetusten onnettomuuksien pitoisuusvalvonnoissa, hälytyksissä ja ohjauksissa.
Sensing Oy
Kaivokatu 22
21100 Naantali
Puh: +358 2 4353 790
Email: sensing@sensing.fi